Dave Armstrong író, blogger negyedszázada írja blogját, amelyet a kereszténység melletti tanúságtétel szellemében vezet. Munkásságát a „Kövekbe foglalt szavak” ( The Word Set in Stone: How Archaeology, Science, and History Back up the Bible) című könyvében foglalta össze, és itt a következő archeológiai és történettudományi kutatási eredményeket sorolja fel, amelyek az Újszövetségben olvasható passzusokat támasztják alá:
- A szkeptikusok azt állítják, hogy Názáret, Jézus szülőhelye ( Lukács 4:16 ) még nem létezett Krisztus születése idején, ugyanakkor 2009-ben a brit-izraeli régész, Yardenna Alexandre egy názáreti épület maradványait tárta fel, amelyek Jézus korából valók.
- Poncius Pilátus és hivatalának létezését már az ókori történetírók – Flavius, Philón és Tacitus is igazolta – és az első tárgyi bizonyítékként 1961-ben az izraeli Caesarea Maritimánál, a Földközi tenger partján megtalálták „Pilátus kövét” – egy olyan leletet, amelyen Poncius Pilátus teljes neve szerepel. ( lásd: Lukács 3:1, Prédikátor Könyve 4:27, Apostolok Cselekedetei 4:27, Pál 1. levele a Timóteushoz 6:13)
- Capernaum, Péter otthona ( Lukács 10:15 ) – már egy jó ideje feltárták. Ám 1968-ban egy igen ősi templom maradványaira bukkantak, amelyet a Szent Péter házának vélt épületre emeltek. Mi több, 1981-ben a gyönyörű fehér mészkőből készült zsinagóga alatt egy fekete bazaltépítményt fedeztek fel, amely az első századra datálható: a hely, ahol Jézus prédikált (Lukács 4:31-36).
- 1968-ig nem találtak fizikai bizonyítékot a keresztre feszítésre. Sokan addig úgy tartották, hogy az áldozatokat kötéllel rögzítették a kereszthez. De Vassilios Tzaferis görög-izraeli régész abban az évben Jeruzsálemben megtalálta egy első századból származó keresztre feszített áldozat maradványait, amelyek között egy szöggel átszúrt sarokcsont is volt.
- Lukács precizitása egyes uralkodók megnevezéseire is kitér. Például 1. Agrippa király pontosan, „királyként” szerepel és nem tetrarkaként – akár más hasonló uralkodók ( lásd: Máté 14:1; Lukács 3:1, 19, 9:7; ApCsel 13:1) és a történeti feljegyzések szerint ő volt az utolsó, aki „király” titulussal uralkodott Júdea felett.
- Egy jóval drámaibb és fantasztikusnak tűnő, állítólag megtörtént eset – Heródes Agrippát „férgek ették meg” (ApCsel 12:21–23). A férgesség egy olyan kór, amikor orsóférgek az emberi szervezetben élősködve elszaporodnak, és ez akár elhalálozáshoz is vezethet. Egy másik férgekkel kapcsolatos állapot, amely az emberi teste támadja meg, a myiasis, amikor a légy lárvái fertőzik meg a szervezetet.
- Az Apostolok Cselekedeteinek 13. fejezete arról ír, hogy Pál és társai Ciprus szigetére hajóztak és Sergius Paulussal, a prokonzullal találkoztak ott (13:4, 7). Ciprus i.e. 22-ben szenátori provincia lett, és ezért prokonzul irányította. 1878-ban Soloiban találtak egy feliratot, amely egy bizonyos „Paulus prokonzult” említ.
- Az Apostolok Cselekedeteiben emlegetett Philippi „Macedónia körzetének legnagyobb városa volt” Lukács szerint. A tudósok ugyanakkor vitáznak azzal, hogy a görög „meris” szó valóban körzetet jelent, mert ez valószínűtlen és pontatlan fordítás sokak szerint. Az egyiptomi Fayumban feltárt leletekben Macedoniából érkezett telepesek a meris szót a körzet alegységei értelemben használják.
- Lukács ír Lydiáról, aki Thyatira városából származik, és lila árukkal kereskedett ( Ap Csel 16:14). Az ókori leírásokból tudjuk, hogy Thyatirában számos kereskedő cég működött és az egyik legfontosabb a lila festék előállításával foglalkozott. A Thyatirában kelmefestésről talált emlékek között 28-ból 15 esetben lila festék forgalmazásáról volt szó.
- Lukács figyelme olyan apró részletekre is kiterjedt, mint a sztoikus filozófusok által használt kifejezések pontossága, akik Pált sértegették, mikor nekik szónokolt. A görög spermologos kifejezés szó szerint „magszedő” ( az Apostolok Cselekedeteiben „gügyögő” – 17:18) a pintyek egy típusának megnevezése volt. Lukács ezt a görög kifejezést használva ( az Újtestamentumban csak itt ) az athéni sztoikus kultúra és szóhasználat különös ismeretéről tesz tanúbizonyságot, ugyanis ezt a szót Citiumi Zeno, a sztoikus filozófia atyja használta egyik követőjének sértéseképp.
- Lukács a római jogot is pontosan ismerte. Pált idézi, aki a római századoshoz így szólt: „Törvényes-e megkorbácsolnod egy római, büntetlen polgárt?” ( ApCsel 22:25) Itt Pál arra gondolt, hogy a Lex Porciának nevezett törvények, különösen a Lex de Porcia de tergo civium kiterjesztette a néptribunushoz való fellebbezés ( provocatio) jogát a korbácsolás ellen.
- Lukács megjegyzi, hogy Pálnak megengedték, hogy otthon maradjon ( ApCsel 28:16) és „két teljes éven keresztül saját maga gondoskodjon az ellátásáról” (28:30). Ez egybecseng azzal a római gyakorlattal, miszerint a kevésbé veszélyes bűnözőknek megengedték, hogy házi őrizetben maradjanak.
- Jákob kútja Sycharban volt ( János 4:5-6). János ( 4:6-nál kétszer és 4:14-nél) a görög pégé kifejezést használja, amely jelentése forrás vagy szökőkút ( lásd: Péter 2:17, Jakab 3:11). Másrészt egy másik helyen ( 4:11–12) egy másik görög szóval phrearnek nevezi, ami kutat vagy ciszternát jelöl ( lásd: Lukács 14:5). Ez tökéletesen illik Jákob kútjára, amely egy ásott kút és forrás is egyben, amelyet mészkövön töri át magát. Földalatti forrásból származik a vize, vagyis valódi forrás, de az átszivárgó felszíni víz ciszternává teszi.
- Siloam medencéjét ( János 9:7 ) egy szennyvízcsatornán végzett munka közben fedezték fel 2004 őszén. Eli Shukron és Ronny Reich archeológusok néhány lépcsőfokra bukkantak, és hamarosan kiderült, hogy ezek egy medence részét képezték, amely a második templomi időszakra ( ie. 516 – isz. 70) datálható.
- Kajafás Annás veje volt, ahogy János ( 18:13 ) megjegyzi, és ahogy Flaviustól tudhatjuk, ő volt a főpap i.sz. 18 és 36 között, míg Annás i.sz. 6 és 15 között. A Mózesi Törvények szerint ( 35:25, 28 ) a főpap megnevezést megőrzik a hivatalból való távozás után is. Ez magyarázza Lukács megjegyzését ( 3:2 ) „Annás és Kajafás főpapsága idején”. Mátyás Kajafást kétszer is főpapnak hívja (26:3, 57).
Dave Armstrong Dave Armstrong keresztény hitvédő szerző, aki 1981 óta aktívan hirdeti és védi a kereszténységet. 1991-ben lépett be a katolikus egyházba. Blogja, a Biblical Evidence for Catholicism, 1997 márciusa óta működik, és egy népszerű Facebook oldalt is üzemeltet.
Az eredeti bejegyzés helye ( angol nyelven): https://www.ncregister.com/blog/archaeological-proofs-of-new-testament-accuracy